Mad til 1-årig

18. oktober 2011

Alder:
12 mdr.

Mad til 1-årig

Kære Helen.

Vores 1-årige datter spiser som følger:

Morgenmad:
Havregrød med æble eller pærestykker ELLER blandingsgrød (hirse, quinoa, havre)
Friske pærestykker, bagt æble, små bananstykker, jordbærgrød, brombærgrød eller anden frugt som dessert.
Vand til maden

kl. 9 mad i vuggestuen:
Bolle med smør og lidt frugt
vand til maden

kl. 11 frokost i vuggestue:
Varm ret - forskelligt
vand til maden

kl. 14 mad i vuggestuen:
Bolle med smør og evt. lidt frugt

kl. 16 ...

Annonce

... hjemme: ½ bolle, frisk frugt (som ved morgenmaden), ammes

kl. 1730 hjemme: Aftensmad
Fisk to gange om ugen.
Ellers forskellige retter - ofte med kød, pasta/ris
Dessert: frugt

1900: Godnat:
Ammes

Spørgsmål:
Får min datter for meget frugt?

Jeg synes, at det er svært at finde på frugt. Hun får årstidens frugt + økologisk frosne bær, som koges. Ideer efterlyses?

Nok mælk/kalk? Hun får smør på brød og parmesanost på pasta mv, men derudover får hun ikke ko-mælksprodukter.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2